Drie filosofen over de aanslag in Parijs, Filosofie Magazine, 18 nov 2015

Unknown-2” Drie filosofen over terrorisme, op Filosofie Magazine.

Welke rol spelen het geloof en sociaaleconomische factoren in de aanslagen in Parijs? En is de door Hollande, Rutte en hacktivists ‘Anonymous’ verklaarde oorlog een terechte respons? Wij stelden deze vragen aan drie filosofen: Ruud Welten, Tinneke Beeckman en Paul Cliteur.”

 

Mijn tekstje volgt hier, die van Ruud Welten en Paul Cliteur staan op de Filosofie Magazine Site.

“De nieuwe aanslagen in Parijs komen helaas niet onverwacht. Na de aanslagen op de redactie van Charlie Hebdo vielen er doodsbedreigingen aan het adres van journalisten, die niets met de cartoons over profeten te maken hadden. Al wie de schuld bij de redactie van Charlie Hebdo legde, en tot zelfcensuur aanzette, heeft niets van radicalisme begrepen. Toegeven aan vrijheid is een glijdende schaal: voor je het weet moet je elk kritisch denken afschaffen.

Vaak worden sociaaleconomische oorzaken aangeven voor fundamentalisme: achterstelling, te weinig onderwijskansen, werkloosheid. Dat riedeltje blijkt een fabeltje te zijn: heel wat arme radicaliseren niet, en heel wat radicalen behoren tot de middenklasse. Wie onrecht wilde aanklagen, heeft daar in het verleden democratische middelen voor gebruikt, en zo zijn herverdeling en welvaart toegenomen. De aanhangers van de sociaaleconomische analyse als belangrijkste verklaring moeten zich dus afvragen waarom mensen die zich benadeeld voelen, de democratische weg naar verzet niet vinden. Ideologie en godsdienst spelen dus wel degelijk een rol. Dat is een ongemakkelijke waarheid: aan het onderwijs- of werkgelegenheidsbeleid lijkt makkelijker iets te veranderen. Dan zijn de verantwoordelijken duidelijk: de politici, de samenleving, de meerderheid. Maar hoewel meer gelijkheid en beter onderwijs enorm belangrijk zijn, is er een andere strijd aan de hand, over ideeën.

De kracht van haat en ressentiment valt niet te onderschatten. Die emoties worden zelfs deel van een heuse levensvisie. En die visie moet geanalyseerd, besproken en bestreden worden. Ook filosofen – zoals Nietzsche en Spinoza – hebben hier scherpe inzichten te bieden.”

2 Comments

  1. Moervos

    Dit is op Filosoferen in Knokke-Heist herblogden reageerde:
    Hedendaagse filosofen over terreur

  2. erik buys

    “De kracht van haat en ressentiment valt niet te onderschatten. Die emoties worden zelfs deel van een heuse levensvisie. En die visie moet geanalyseerd, besproken en bestreden worden. Ook filosofen – zoals Nietzsche en Spinoza – hebben hier scherpe inzichten te bieden.”

    Inderdaad! Ik vatte een en ander samen van wat u en anderen de afgelopen maanden schreven voor mijn hoofdzakelijk Amerikaanse lezers (met verwijzing naar het probleem van het christelijk fundamentalisme in de VS):

    https://erikbuys.wordpress.com/2015/11/25/women-the-spiritual-clash-with-terror/

    Alvast dank voor de telkens interessante boeken, artikels en columns!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s